Monday, May 9, 2011

Avoimena - Aatami ja Eeva

























Aatamin ja Eevan häkellyttävän hienojen muotokuvien yläpuolella on maalattuna kaksi pseudo-veistosta. Ne kuvaavat Paratiisista karkoittamisen jälkeisiä tapahtumia
Kerran Kain toi Herralle uhrilahjaksi maan satoa, ja Abel toi lampaidensa esikoiskaritsoja ja niiden rasvaa. Herra katsoi suopeasti Abeliin ja hänen uhriinsa, mutta Kainin ja hänen uhrinsa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain suuttui kovin ja hänen katseensa synkistyi. Herra kysyi Kainilta: "Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan? Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."

Kain sanoi veljelleen Abelille: "Lähde mukaani." Mutta kun he olivat kulkeneet jonkin matkaa, Kain kävi veljensä Abelin kimppuun ja tappoi hänet.
1 Ms 4:3-8



Aadamin maalauksen yläpuolella on kohta "Kainin kasvot synkystivät". Avokatseinen nuori Abel on polvistunut ojentamaan karitsaa Jumalalle. Kain ei ojenna maahan laskemaansa viljalyhdettä Jumalalle, vaan on kääntynyt Hänestä poispäin. Julmistuneena hän tuijottaa Herran suosion saanutta nuorempaa veljeään ja kasvonsa kertovat, että mielessään ovat todella pahat ajatukset, synti väijyy ovella.



Eevan maalauksen yläpuolella on kuvattuna sitten tuo synnin tekemisen hetki: hengellisesti kateellinen Kain on käynyt ainoan veljensä kimppuun, painaa häntä polvellaan maahan, kuristaa kurkusta ja lyö tuskasta huutavaa uhriaan murhaavasti päähän raskaalla aasin leukaluulla.

Nämä maalaukset tulivat jo renesanssiajalla niin kuuluisiksi, että pian koko teosta kutsuttiin "Adamin ja Eevan alttaritauluksi". Heidät on maalattu syntiinlankeamuksen jälkeisessä tilanteessa tuon aikakauden kannalta shokeeraavan realistisesti. Mestari on tavoittanut molempin kasvoihin ja olemukseen psykologisestikin erittäin puhuttelevan sanoman kuvaten sitä ikävää oloa, kun omatunto syyttää todellisesta Jumalan tahdon rikkomisesta. (1800-luvulla nämä kaksi kuvaa pidettiin varastossa ja tilallaan oli pukeutuneemmat hahmot.)

Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.
1 Ms 3:6-7

Vain viikunanlehdellä itseään peittelevä pitkätukkainen ja parrakas Adam seisoo marmorisessa syvennyksessä oikean jalan varpaat katsojaa kohti. Syvennyksen yläosassa on kauniisti kaiverrettu nimi Adam. Puisessa raamissa hänen alapuolellaan on kirjoitettu erittäin vakavat syytöksen sanat

Adam nos in mortem praecifitat
Adam vie meidät kuolemaan

Eevan yllä on samoin kauniisti kaiverrettu nimensä. Raameissa allaan on kirjoitus
Eva occidendo obfuit
Eeva aiheuttaa kuoleman

Tämä on pyhän Augustinuksen saarnasta, jossa hän vertailee Mariaa ja Eevaa: Auctrix peccati Eva; auctrix meriti Maria. Eva occidendo obfuit, Maria vivificando profuit.(Sermon 208).
Eeva on miltei prostituoidun näköinen, eikä kuitenkaan ole kovaotsainen huora vaan omatunto herkkänä ja haavoitettuna murheellinen Eeva. Yläpuolellaan vanhin poikansa juuri tappaa kuopuksen. Kasvoillaan on erikoisen syyllinen ja ikävä ilme, kädessään Hyvän ja Pahan tiedon hedelmä, joka ei nyt enää näytä ollenkaan yhtä maukkaalta.

No comments:

Post a Comment