Alttaritaulun ollessa suljettuna kuvia hallitsee neljän keskipanelin muodostama kokonaisuus. Vasemmalla on siivekäs komeaan valkoiseen viittaan pukeutunut arkkienkeli Gabriel risti-tiara hiuksillaan ja oikealla yhtä komeasti valkoiseen viittaan pukeutunut neitsyt Maria Pyhän Hengen kyyhkynen päänsä päällä.
Luukkaan evankeliumi kertoo
Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi:
"Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"
Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä.
Mutta enkeli jatkoi:
"Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."
Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon."
Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella -- hän, jota on pidetty hedelmättömänä! Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."
Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit."
Niin enkeli lähti hänen luotaan.
Luukas 1:26-38
Kuninkaasta profetoinut Sakarja on lunetissa arkkienkeli Gabrielin yllä, Beetlehemeistä profetioinut Miika neitsyt Marian.
Kaikkien kolmen katseet kohdistuvat Mariaan, jonka päällä on Pyhä Henki kyyhkysenä siivet levällään. Marian kädet ovat rinnan päällä linnun levitettyjen siipien tapaan.
Enkelin ja Marian valkoiset viitat ovat samantapaiset, Marian neula ja päärmeet hieman yksinkertaisempia, mutta eivät helmineen silti mitään köyhän tytön asua.
Marian luona on avoin Raamattu.
Hänen kultaisin kirjaimin kirjoitetut sanansa ecce ancilla Domini fiat mihi secundum verbum tuum on kirjoitettu kultaisin kirjaimin ylösalaisin. Ajatus on ehkä korostaa rukousta ja puhetta, jonka Jumala kuulee.
Avaa tuo kuva suurempana ja katsele sitä muutaman minuutin ajan, jotta se alkaa avautua sinulle. Näet miten arkkienkeli Gabrielin katse on herrassaan herkkä, lapsi-aikuinen, niin hillityn riemullinen ja rakkaudellinen. Hänen hiuksillaan on kaunis suurin puhtain helmin koristeltu kultainen tiara, jossa on risti. Vasemmalla kädessään hän pitää valkoista liljaa, neitsyt Marian symbolia. Oikean käden sormet on maalattu taidokkaasti ilmaisemaan asiaa selittävää enkeliä, jumalallisen kihlauksen majesteettista ja ainutlaatuista hetkeä.
Neitsyt Maria on jokseenkin poissa tolaltaan, hyvä ettei pyörry siihen paikkaan! Hänellä on kaunis helmistä tehty tiara otsallaan sekä helmistä tehty viitan neula. Taiteilijoiden haasteena on ihmisen ilmeikkäiden käsien maalaaminen. Tässä mestarillinen van Eyck antaa Marialle pitkät herkät ylhäisönaisen sormet, ei mitään arkisen työntekijän känsäisiä kouria.
Hänen pään päällä istuu Pyhä Henki, jota symbolisoi valkoinen kyyhkynen. Kyyhkysen tummat silmät katselevat suoraan eteenpäin, takanaan on pyhimyskehä ja kirkkaat säteet tuovat mieleen Pyhän Kolminaisuuden. (Näistä tulee yhdessä aikamme rauhanliikkeen merkin näköinen kuvio) .
Enkelin ilmestyminen tapahtuu 1400-luvun Burgundin huoneessa, johon aikaan myös vaatteet, korut ja kuvatut esineet kuuluvat. On arveltu, olisiko tämä huone ollut Jan van Eyckin studio ja silloin näkymä ikkunasta kertoisi, missä päin Gentin kaupunkia hän on asunut.
Huoneessa on laatoitettu lattia. Kattoa tukevat puiset parrut ja mustasta kivestä tehty koristeellinen pylväs kannattaa holvimaista hienoa ikkunaa (ilman lasia).
Taustalla näkyy ilmeisesti Gentin kerrostaloja, eikä tämäkään huone ole alakerrassa. Taivaan sini on taidokkaasti maalattu, samoin huoneessa olevat erilaiset arkiset esineet, esimerkiksi vaskinen vati, josta valo heijastuu. Seinäsyvennyksessä on käsipyyhe ja muita esineitä, jotka lisäävät todellisuuden tuntua.
Varsinaisia huonekaluja ei ole juuri lainkaan ehkä siksi, että näin katsojan huomio kohdistuu luonnostaan ja ensisijaisesti kuvan päähenkilöihin. Kaikki muu on taustaa tärkeimmälle.
Musta pylväs ja valkoinen pyyhe antavat kokonaisuudelle tasapainoa ja täyttävät maalauksessa visuaalisesti arkkienkeli Gabrielin ja neitsyt Marian välistä tilaa.
- Avē Marīa, grātiā plēna, Dominus tēcum.
- Benedicta tū in mulieribus, et benedictus frūctus ventris tuī, Iēsus.
- Sāncta Marīa, Māter Deī, ōrā prō nōbīs peccātōribus, nunc et in hōrā mortis nostrae. Āmēn.
http://www.kotipetripaavola.com/mariaeioleikuinenneitsyt.html
ReplyDelete