Monday, May 9, 2011

Jumala Jeesus

Hiljainen hetki, kuuntele Leonel Power (1370-1445) Gloria
ja katsele tätä kuvaa napautettuasi sen näyttöön suuremmaksi.



Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän
Joh 14:9



Valtaistuimella istuva


Vallan kruunu jalkainsa juuressa


Onko tämä Jeesus vai Isä?
Valtaistuimella istuvalla on upea jalokivin koristeltu paavin tiara päässään, kultainen hallitsijan valtikka kädessään ja maallisen hallitsijan kruunu jalkainsa juuressa.

Takana on syvennyksessä kaiverrettuna
+HIC E[ST] DEUS POTE[N]TISSIM[US] P[RO]P[TER] DIVINA[M] MAIESTATE[M] + SU[MMUS] O[MN]I[U]M OPTI[MUS] P[RO]P[TER] DULCEDI[NI]S BO[N]ITATE[M]
REMUNERATOR LIBERALISSMUS PROPTER IMME
NSAM LARGITATEM

Tässä on Jumala kaikkein väkevin jumalallisen majesteettinsa tähden ja korkealla kaiken muun yläpuolella suloisen hyvyytensä tähden ja mittaamattoman omans mitä anteliain jakaja.




Viitassa olevassa kankaassa lukee Sabaut
Sebaot, kuten nimessä Herra Sebaot, sotajoukkojen Herra



Viitan helmassa on kirjoitus
REX REGUM ET DOMINUS DOMINANTIUM
kuningasten Kuningas ja herrojen Herra




Jalkojen astinlaudassa on kirjoitus
VITA SINE MORTE IN CAPITE. IUVE[N]T[US] S[I]N[E] SENECTUTE I[N] FRONTE
GAUDIU[M] S[I]N[E] MERORE A DEXTRIS SECURITAS S[I]N[E] TI[M]ORE A SINISTRIS

Nuoruus ilman vanhuutta on otsallaan, ilo ilman pelkoa sivullaan



Pelikaanikuvioissa valtaistuimen selustassa on kirjoitus
IHESVS XPS Jeesus Kristus




Jumala Jeesus


Jumala Jeesus
Paljon on tämän hallitsijan hahmoa pohdittu, myös Karl Barth on asiasta kirjoittanut. Lopputulos on usein näissä pohdinnoissa ollut, että koska Maria ja Johannes Kastaja ovat vierellään ja Kastaja vielä Häneen sormellaan osoittaa, Jumalan Karitsaan, niin tämä on Jumala Jeesus, Isä ja Poika yhdessä ja Pyhän Hengen kyyhky valaisee alla olevaa palvontaa, jossa on Golgatan uhri ja Herran pyhä ehtoollinen ja koko ihmiskunta paikalla taivaallisessa ihanuudessa.

Aatami ja Eeva saivat tällaisen auttajan!

Kontrasti meidän langenneiden alastomien köyhien synisten ja taivaallisen Kuninkaan välillä ei voisi olla suurempi, ja kuitenkin tuo yksinkertainen puinen risti muistuttaa kuinka juutalaisten luvattu kuningas Messias astui alas kunniastaan ja otti orjan muodon, tuli ihmiseksi ja otti saaliikseen paljon ihmisiä mukaansa.




Tie, totuus ja elämä

"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."

Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."

Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen".
Joh 14:1-14

No comments:

Post a Comment